Święto Cykliczne jest imprezą o charakterze ogólnopolskim realizowaną w wielu dużych miastach pod auspicjami stowarzyszenia Miasta Dla Rowerów. Finał szóstej edycji szczecińskiego Święta Cyklicznego organizowanego przez Rowerowy Szczecin to największa impreza tego typu w naszym województwie.

Śluzy malować, zalegalizować!

Tegoroczna edycja składa się z Wielkiego Przejazdu przez miasto połączonego ze Zjazdem Gwiaździstym ze Szczecina, Goleniowa, Stargardu Szczecińskiego, Polic, Widuchowej, Lipian, niemieckiego Gartz (nad Odrą), Loeknitz oraz wszystkich miejscowości na ich trasach. Rosnąca popularność roweru oraz coraz bardziej widoczne ruchy rowerowe we wszystkich miastach naszego województwa pokazują, że istnieje potrzeba pochylenia się nad problemami rowerzystów – Stargardzkie Porozumienie Rowerowe, Sobotoatywni z Goleniowa, Strada z Polic i wiele mniejszych i większych organizacji, które razem z Rowerowym Szczecinem przygotowują Święto manifestują w ten sposób swoje potrzeby. Hasło tegorocznej imprezy podobnie jak rok temu: “Śluzy malować, zalegalizować!” jest żądaniem rowerzystów do rządu o jak najszybsze opracowanie rozporządzeń do znowelizowanej w 2011 roku ustawy Prawo o Ruchu Drogowym legalizujących m.in. śluzy rowerowe, których do dnia dzisiejszego nie ma.

Nadrzędną ideą Święta Cyklicznego jest pokazanie, że rower to nie tylko najlepsze narzędzie do rekreacji. Rower jest jeszcze lepszym narzędziem do codziennego przemieszczania się. Dla nas ważny jest rower jako środek codziennej komunikacji pozwalającej na szybki i ekologiczny transport.

Rower zmienia miasto

Święto Cykliczne to oprócz imprezy plenerowej również konferencja nt. rozwoju ruchu rowerowego pod hasłem „Rower zmienia miasto”, na którą zaproszeni zostali prelegenci m.in. z Berlina, Poznania, i Łodzi. Rower poza walorami ekologicznymi to również ekonomia i redukcja hałasu w miastach. W momencie, gdy gminy wydają ogromne kwoty na rozbudowę kolejnych dróg dla ruchu ogólnego okazuje się, że zamykają się w pułapce kolejnych wydatków. W dużych miastach takich jak Berlin, Paryż, czy Londyn liczba samochodów na 1000 mieszkańców jest znacznie niższa niż w przeciętnym polskim mieście. W Europie zachodniej na większości ulic wprowadza się uspokojenie tempa ruchu drogowego lub zakazuje się ruchu samochodowego zupełnie. Berlin dąży do zwężania ulic. 2-3 pasmowe arterie zamieniane są w spokojne 1 pasmowe ulice. Pozostałą przestrzeń oddaje się mieszkańcom. Uczmy się na ich przykładzie. Wydawajmy publiczne pieniądze rozsądnie rozglądając się na inne państwa, które staramy się gonić.

Liczymy, że obecność tak wielu mieszkańców na Święcie Cyklicznym będzie sygnałem dla władz krajowych i samorządowych w naszym województwie oraz władz największego miasta regionu – Szczecina o konieczności wprowadzania bardziej przyjaznej polityki dla użytkowników rowerów – bo rower jest w stanie rozwiązać więcej miejskich problemów niż niektórym może się wydawać.

Strona internetowa wydarzenia: http://sc2015.rowerowy.szczecin.pl

Jesteśmy do Państwa dyspozycji:

  • Maciej Gibczyński  608 466 675
  • Artur Jamrozik 666 837 192

biuro@rowerowy.szczecin.pl