Wiele organizacji pozarządowych z terenu województwa zachodniopomorskiego realizuje zadania publiczne współfinansowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego. W chwili składania sprawozdania z realizacji zadania muszą poświadczać zrealizowane zakupy zgodnie z procedurami prawa zamówień publicznych – wg nas niepotrzebnie.

Wnioskiem z dnia 26 kwietnia 2013 r. SCWOP Sektor3 zwrócił się do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego o zniesienie konieczności poświadczania zakupów realizowanych w ramach zadań publicznych wg procedur przewidzianych w ustawie prawo zamówień publicznych. W naszej ocenie takie poświadczanie nie jest potrzebne a więcej – nie jest wymagane prawnie. 

Nasze pismo spowodowała tabela służąca opisowi faktur, którą na dokumenty księgowe nanoszą organizacje realizujące zadania publiczne finansowane z budżetu województwa. We wspomnianej tabeli pojawia się konieczność podpisania się pod warunkiem zrealizowania zakupu (np. materiały biurowe, usług szkoleniowych i in.) według PZP. Nie byłoby w tym nic niezrozumiałego jeśli nie fakt, że zgodnie art. 4 ustawy PZP organizacje pozarządowe są zwolnione z konieczności stosowania procedur PZP, jeśli otrzymują dotacje np. z budżetu województwa. Tabela stosowana w Urzędzie Marszałkowskim budzi więc wątpliwości co do poświadczania czegoś do czego organizacje nie są zobowiązane a tym bardziej może wprowadzać zamieszanie i zaniepokojenie samych organizacji, którym do prawa zamówień publicznych jest stosunkowo daleko.

Wciąż czekamy na odpowiedź Urzędu na nasz wniosek a w między czasie zapraszamy do zapoznania się z treścią przesłanego przez nas wniosku.


WNIOSEK Z ART. 241 KPA

Stowarzyszenie POLITES, Stowarzyszenie Liderów i Fundraiserów, Towarzystwo Wspierania Inicjatyw Społeczno- Kulturalnych TWIKS, Stowarzyszenie Czas Przestrzeń Tożsamość, Polski Czerwony Krzyż Zachodniopomorski Oddział Okręgowy jako partnerzy tworzący Szczecińskie Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych Sektor3 zwracają się w imieniu swoim oraz organizacji z nami współpracującymi z wnioskiem o zniesienie konieczności poświadczania realizacji zakupów realizowanych w ramach zadań publicznych wg procedur przewidzianych w ustawie prawo zamówień publicznych.

UZASADNIENIE

Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w rozdziale II, określa sposób powierzania oraz wspierania realizacji zadań publicznych przez organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 tejże ustawy. Po ich zakończeniu każda z organizacji zobowiązana jest do przedstawienia sprawozdania merytorycznego i finansowego z wykonania zadania publicznego zgodnie z umową realizacji zadania. Ramowy wzór umowy wypływający z Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczący realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania, określa podstawowe zasady realizacji zadań publicznych i ich opis w umowie o realizację zadania publicznego. Praktyka pokazuje, jednak, że wiele urzędów korzysta z możliwości doregulowania spraw realizacji zadań publicznych m.in. w zakresie opisu faktur i rachunków. W przypadku Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego sposób opisu faktur i rachunków opisuje przesyłana przez pracowników Urzędu tabela wskazująca konieczność poświadczenia, że dany zakup został zrealizowany zgodnie z Prawem zamówień publicznych. W naszej ocenie nie jest zasadne stosowanie takie zapisu wobec organizacji pozarządowych realizujących i rozliczających zadania publiczne na terenie województwa zachodniopomorskiego.

Przepis art. 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2010 roku, nr 113, poz. 759 ze zm.) stanowi enumeratywne wyliczenie przypadków, w których nie stosuje się przepisów tej ustawy. Jest to obszerny katalog sytuacji, w których, z mocy prawa, nie przeprowadza się procedur określonych Prawem zamówień publicznych. Wśród nich wskazać należy na przepis art. 4 pkt 7, zgodnie z którym: ustawy nie stosuje się do przyznawania dotacji ze środków publicznych, jeżeli dotacje te są przyznawane na podstawie ustaw.

Zgodnie z przepisem art. 221 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2009r. nr 157, poz. 1240 ze zm.) podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. Zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a jeżeli dotyczy ono innych zadań niż określone w tej ustawie – na podstawie umowy jednostki samorządu terytorialnego z podmiotem, o którym mowa w ust. 1. Przykładowo – we wskazanym zakresie – wskazać należy na przepis art. 19a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. z 2010r., nr 234, poz. 1536 ze. zm.). Zgodnie z ust. 1 cytowanego przepisu, na podstawie oferty realizacji zadania publicznego, o której mowa w art. 14, złożonej przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego uznając celowość realizacji tego zadania, może zlecić organizacji pozarządowej lub podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3, z pominięciem otwartego konkursu ofert, realizację zadania publicznego o charakterze lokalnym lub regionalnym, spełniającego łącznie następujące warunki: wysokość dofinansowania lub finansowania zadania publicznego nie przekracza kwoty 10.000 zł; zadanie publiczne ma być realizowane w okresie nie dłuższym niż 90 dni. Zlecenie realizacji zadania, o którym mowa powyżej – zgodnie z ust. 5 omawianego przepisu – następuje na mocy umowy o wsparcie realizacji zadania publicznego lub o powierzenie realizacji zadania publicznego zawartej pomiędzy organem jednostki samorządu terytorialnego, a organizacji pozarządowej lub podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ww. ustawy.

Nie ulega więc wątpliwości, że zlecenie zadania i udzielenie związanego z nim wsparcia finansowego ma swoje źródło w ustawie, a co za tym idzie nie stosuje się, przy procedowaniu w przedmiotowej sprawie, ustawy Prawo zamówień publicznych.

Analiza treści umowy, o której mowa powyżej, pozwala na wyodrębnienie poszczególnych jej części i „bloków przedmiotowych”. Wśród nich znajdują się także zagadnienia związane ze sprawozdawczością w zakresie wykonania zadania. Nie ulega wątpliwości, że sporządzający sprawozdanie zobowiązany jest do ścisłego zastosowania się do ustalonej procedury sprawozdawczej, a w szczególności uwzględnienia ustalonych w umowie elementów sprawozdania. A contrario zobowiązany do sporządzenia sprawozdania Zleceniobiorca nie ma obowiązków umieszczenia w sprawozdaniu tych treści, co do których zawarcia się nie zobowiązał.

Nie powinno budzić żadnych wątpliwości, iż udzielenie dotacji wedle wskazanej powyżej procedury (jako dotacji ze środków publicznych przyznawanej na podstawie ustaw) nie podlega przepisom ustawy Prawo zamówień publicznych. Niestosowanie ustawy prawo zamówień publicznych, we wskazanych przypadkach, nie wynika z arbitralnej decyzji jakiegokolwiek podmiotu czy organu, a stanowi wyłączenie przewidziane w samej ustawie, z mocy prawa. Za bezcelowe uznać więc należy wskazywanie – podczas przygotowywania dokumentów dla rozliczenia udzielonego dofinansowania – że przy procedowaniu w sprawie jego dotyczącej nie były stosowane przepisy Prawa zamówień publicznych. Obowiązek taki nie wynika bowiem ani z przepisów prawa, ani z zawartej umowy.

W związku z powyższym wniosek znajduje swoje uzasadnienie w obowiązujących przepisach prawa. Szczecińskie Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych Sektor3 wnioskuje, więc, jak na wstępie o zniesienie konieczności poświadczania realizacji zakupów realizowanych w ramach zadań publicznych wg procedur przewidzianych w ustawie prawo zamówień publicznych. 


oprac. Jakub Sztombka
pomoc prawna: Jakub Goleniowski