Poradnik dla organizacji pozarządowych – przydatne strony www cz.2, czyli zbiór informacji, które mogą być przydatne dla NGOsów. Pokażemy kilka stron, z których na co dzień korzystamy w pracy Sektor 3. Dzisiaj część 2 – bazy danych, kontrola, narzędzia biurowe.


Poradnik dla organizacji pozarządowych
​- przydatne strony www cz.2


Bazy danych

Załóżmy, że udało się znaleźć konkurs dla mojej organizacji. Kolejną rzeczą jaką trzeba zrobić, to przygotować wniosek (ściąga). Ten tekst nie jest o tym jak to dobrze zrobić (zapraszamy na nasze mini szkolenia, jak się pokażą). W tym miejscu chcemy zwrócić uwagę na jeden z elementów dobrze przygotowanego wniosku – diagnoza problemu. Problem musi być poparty konkretnymi informacjami. Gdzie szukać takich informacji? Można próbować m. in. :

  • http://stat.gov.pl – strona Głównego Urzędu Statystycznego. Zbierają informacje, opracowują i udostępniają w formie tradycyjnej (można zamówić publikacje) lub elektronicznej. Można znaleźć ciekawe dane liczbowe, jednak nie z każdego obszaru.
  • http://stat.gov.pl/bdl/app/strona.html?p_name=indeks – bank danych lokalnych GUSu. Dziwnym trafem tutaj znajduje się o wiele więcej informacji niż na stronie macierzystej. Ostrzegamy – obsługa jest problematyczna.
  • https://mojepanstwo.pl – strona zbierająca bardzo wiele danych z całej Polski – powiązania (na bazie KRS), zamówienia publiczne, orzecznictwa, raporty i wiele innych. Bardzo mocne narzędzie.

Kontrola

Zdarzają się sytuacje, kiedy danej organizacji musimy się przyjrzeć dokładniej. Sprawdzić statut, KRS i formę reprezentacji, prowadzone działania, zrealizowane projekty. Zazwyczaj korzystamy z następujących stron:

  • http://ems.ms.gov.pl – podstrona Ministerstwa Sprawiedliwości, na której po wpisaniu numeru KRS organizacji możemy sprawdzić aktualny sposób reprezentacji. Do tego znajdujemy informacje od kiedy organizacja istnieje, czy jest wpisana do rejestru przedsiębiorców. Na stronie można również wygenerować aktualny wyciąg z KRS (więcej pod linkiem http://sektor3.szczecin.pl/kr/).
  • https://wyszukiwarkaregon.stat.gov.pl/appBIR/index.aspx – tutaj szukamy NIPu i REGONu. Jest też informacja o dacie wpisu do rejestru przedsiębiorców.
  • http://trup.siecobywatelska.pl – Totalny Rejestr Umów Publicznych. Tutaj zaglądamy jak potrzebujemy wiedzieć, ile i na co otrzymały dofinansowanie organizacje. Aktualnie strona w przebudowie.
  • http://bip.um.szczecin.pl/chapter_50899.asp – Rejestr umów zawartych przez Gminę Miasto Szczecin. Tutaj szukamy umów jakie zawarła konkretna organizacja/firma ze szczecińskim urzędem. Wyszukiwanie może być problematyczne.
  • http://pozytek.gov.pl/Wykaz,opp,3666.html – najbardziej aktualny wykaz NGO ze statusem OPP 1%. Z tej strony mamy również odnośniki do wykazu sprawozdań OPP.

Narzędzia biurowe

Nie może również zabraknąć narzędzi do sprawnej pracy biurowej. Wrzuciliśmy tylko 3 nasze propozycje, ale jest tego o niebo więcej – evernote, brand24, qSnap, prowly, landingi.pl. My poruszamy się w darmowych rozwiązaniach jak np.:

  • google keep – jedna z aplikacji internetowego giganta. Po prostu narzędzie do tworzenia list i notatek. Można je przeglądać zarówno na komputerze w przeglądarce jak i na aplikacji w telefonie. Stworzone notatki można udostępniać innym użytkownikom gmaila. Świetnie się sprawdza do tworzenia list zadań (lub zakupów J )
  • google analytics – mocne i dobre narzędzie do badania ruchu na stronie internetowej. Ilość dziennych, miesięcznych, rocznych odwiedzin, najbardziej popularne podstrony, słowa klucze na które warto pozycjonować stronę i wiele innych informacji całkowicie za darmo. A jak się znamy trochę lepiej to można podłączyć google search console i adwords dla jeszcze lepszego efektu. Do tego bardzo dużo samouczków online!
  • https://www.teamwork.com – narzędzie do rozdysponowywania zadań w grupie (jeśli jest nas dużo). Ogólnie narzędzie płatne, jednak można korzystać za darmo przy realizacji tylko 1 projektu.
  • http://www.mailchimp.com – internetowe oprogramowanie do wysyłki newslettera. Darmowe narzędzie (do 2000 subskrybentów), łatwe w obsłudze i edycji, posiada ciekawe szablony wysyłanych maili. 

Poradnik dla organizacji pozarządowych cz. 2 powstał na bazie własnych doświadczeń. Na pewno może być rozbudowany o inne równie przydatne strony, dlatego czekamy na komentarze! Te najlepsze zostaną nagrodzone oficjalnymi podziękowaniami na naszym profilu facebookowym (LINK) i twitterze (LINK) 🙂 

~JK

Poradnik dla organizacji pozarządowej część 2 przygotowany przez Sektor 3 Szczecin