Co kryje się pod tajemniczym terminem coaching? Kanapa, tapczan, voo doo, dobra potrawa? Czy coaching dla organizacji to dobry pomysł? Zapraszamy do lektury!

Definicje

Na początek dwie definicje – z wolnej encyklopedii Wikipedii oraz z oficjalnej strony International Coach Federation (ICF):

  • "proces doskonalenia kwalifikacji pod kierunkiem coacha przez nabywanie nowych umiejętności, korygowanie nieskutecznych zachowań. Polega na obserwacji osoby szkolonej w trakcie wykonywanej pracy, samoocenie, informacji zwrotnej i planowaniu nowych strategii postępowania. Jego istotnym elementem jest partnerska relacja i wzajemne zaufanie między trenerem osobistym (ang. coach), a jego uczniem/klientem/sportowcem/pracownikiem. Zasadniczym zadaniem coachingu jest wsparcie osoby objętej coachingiem w osiągnięciu przez nią uzgodnionych z coachem celów. Istotą jest wykorzystanie zasobów: wiedzy i umiejętności już posiadanych i odpowiednie zmotywowanie i towarzyszenie podopiecznemu w celowym usprawnianiu jego funkcjonowania." – źródło www.wikipedia.pl
     
  • "Coaching jest interaktywnym procesem, który pomaga pojedynczym osobom lub organizacjom w przyspieszeniu tempa rozwoju i polepszeniu efektów działania. Coachowie pracują z klientami nad zagadnieniami związanymi z biznesem, rozwojem kariery, finansami, zdrowiem i relacjami interpersonalnymi. Dzięki coachingowi klienci ustalają konkretniejsze cele, optymalizują swoje działania, podejmują trafniejsze decyzje i pełniej korzystają ze swoich naturalnych umiejętności. Profesjonalni coachowie słuchając i obserwując klienta dopasowują swoje podejście do jego potrzeb, tak aby pomóc klientowi w dochodzeniu do rozwiązań oraz strategii działania." – źródło ICF

W kilku żołnierskich słowach – coaching pomaga ustawić cele i priorytety, korzystając z zasobów osób pracujących z coachem. Co jest wynikiem takich spotkań? Nie tyle wiedza co plan działania i zwiększona motywacja. Dobry coach jest w stanie zwykłą rozmową i zadawaniem odpowiednich pytań wyciągnąć z każdego ukryty potencjał.

Coaching i jego formy

W zależności od kierunku jaki jest obrany przez uczestnika spotkań można się rozwija w dowolnym kierunku, jednak wyróżnia się kilka "ścieżek"m.in.:

  • coaching indywidualny,
  • coaching grupowy,
  • coaching menedżerski,
  • coaching biznesowy,
  • coaching korporacyjny,
  • coaching życiowy,
  • coaching dla organizacji?

Oczywiście, poszczególne pozycje mogą się przenikać. Osoba "coachowana" sama wybiera sferę którą chciałaby poprawić, a ilość spotkań i ich czas jest dobierany indywidualnie do odbiorców. Bardzo ważna jest sama osoba coacha – musi to być osoba otwarta, bystra, z empatią i przede wszystkim spostrzegawcza. Bo to właśnie coach musi wyłapać drobne niuanse, na które nikt inny nie zwraca uwagi. Najczęściej to właśnie takie drobne rzeczy stają się kamieniami milowymi własnego rozwoju.

Aktualnie coraz więcej ludzi interesuje się akurat tym typem podnoszenia własnej wydajności, dlatego ceny stopniowo rosną. W Warszawie ceny startują od 200zł za godzinne spotkanie. Firmy coraz częściej korzystają z takiego wsparcia, ponieważ zmotywowany pracownik to dobry pracownik.

Coaching dla organizacji

W organizacjach działają roboty, które nigdy nie popełniają błędów, nie mają objawów wypalenia zawodowego i radzą sobie z każdymi kłopotami. EEEEEEE ŹLE!!!!! Ngo to przede wszystkim społecznicy, którzy chcą działać na rzecz wspólnego dobra. Czy jest to pomoc bezdomnym zwierzakom, działania na rzecz młodzieży, czy walka o odrestaurowanie zabytków wkładają w to całe serce! I jak każdy z nas czasem mają lepiej czasem gorzej. Można trafić się na mur, którego nie da rady przebić w standardowy sposób i co wtedy? Najczęściej opuszczają chęci, spada zapał, znika motywacja – bo po co działać jak i tak nie wychodzi. Tutaj jest właśnie pole do popisu dla coacha! Osoba nie związana z organizacją, która może pomóc indywidualnie lub grupowo – czy to pokazując, że może da się inaczej, może trzeba wybrać trochę inną drogę? Czasem osoba z zewnątrz może zauważyć rzeczy, o których my nawet nie wiedzieliśmy.

Coaching ze strony Sektor 3

Z praktyki wiemy, że coaching jest przydatnym narzędziem do rozwoju własnego jak i organizacji, więc dajemy możliwość skorzystania  z coachingu grupowego dla organizacji oraz coachingu indywidualnego. Jak to wygląda w praktyce:

coaching dla organizacji – w ramach tego coachingu organizacja dysponuje 10 godzinami z jednym z naszych coachów. Zainteresowane stowarzyszenie/fundacja wypełnia formularz zgłoszeniowy dostępny poniżej. Jeśli się zakwalifikuje do coachingu umawiamy pierwsze spotkanie (ok.2h) w którym bierze udział zarząd, coach oraz przez chwilę przedstawiciel Sektor 3. Spotkanie służy określeniu w jakim kierunku powinien iść cały proces. Następne spotkania organizacja uzgadnia bezpośrednio ze swoim coachem; oczywiście spotkania mogą się odbywać w siedzibie Sektor 3 lub w siedzibie organizacji (jak wygodniej).

Coaching dla organizacji